Saturday, July 3, 2010

bismillahirrahmanirrahim...

Pemilik nyawaku,
Entah kenapa malam ini hatiku sayu,
Sayu mengenenangkan kehidupanku,
Aku hanyalah hambaMu,
Yang ingin hidup di dunia ini mengikut rentakMu,
Aku tahu Engkau ya rabb,
Sangat hampir padaku,
Ketenangan yang ada padaMu,
Kebijaksanaan, sifat pengasihMu,
Membuatkan aku terharu,
Mengenangkan layakkah aku untukMu,
Ya Maliki,
Demi nyawaku yg berada di dalam gengamanMu,
Ampunilah aku sekiraNya aku melampaui batas –batas hukumMu,
Jadikanlah aku hamba yang hanya pandang pada wajahMu,
Ya khaliq,
Aku ingin sekali menjadi hamba yg baik buatMu,
Maafi aku tuhanku, kiraNya aku ini leka dengan nikmat-nikmatMu,
Aku mohon dengan izinMu ya Rabbi,
Setiap sedutan nafasKu dan hayahku ini biarlah hanya untukMu,
Ya Quddus,
Alam ini, manusia dan hidupan sekelilingku ini,
Adalah bukti-bukti bahawasanya tiada yg lain hanyalah engkau yg satu,
Dan juga sebagai satu tariq untuk kau persembahkan diriMu,
Selain dari kitabMu ; Al- Quran yg suci,
Yang di dalamnya,
Tersirat seribu satu rahsia yang jika diteliti,
Maka takkan terungkap dan terungkai melalui kalam bahasa,
Dan ia hanya dapat diterjemahkan melalui satu rasa…,
Wahai maliki,
Apa yg ku ukir ini hanyalah hajatku,
Ampunilah aku ;sekiranya ia melampaui batas sebagai hmbaMu
Aku ingin menjadi hmbaMu yang bersyukur d setiap saat hayahku,
dan hembusan nafasku ini,
Apa yang ku harapkan adalah redhaMu;dan ketenangan jiwa yang abadi,
Kerana dengan megigatiMu hati-hati akan menjadi tenang,
Aku juga ingin mejadi hamba yang mendahulukan diriMu sang penciptaKu,
sesungguhNya biarlah hidup dan matiku hanya padaMu,
Demi memikirkan bagaimanakah nasibku di titian maksiratMu nanti..,
Juga bagaimanakah cara untuk aku mempersembahkan diriKu nanti ..,
Dan tujuan Engkau menciptakanKu tiadalah yang lain semata-mata untuk menyembahMu;
Kerna itulah janjiku dahulu padaMu ketika roh ditiup masuk ke jasadKu ini..
Ya ALLAH…Engkaulah maha sempurna;maka bantulah aku yg lemah ini..

No comments:

Post a Comment