Monday, November 23, 2009

B.O.S.R.A

di Bosra, kami p kat citadel, museum n graveyard orang2 dahulu kala, bagaimana mayat di simpan pada zaman dahulu, ada yang mengikut ranking.. plg best di situ kami pergi ke R.O.M.A.N amphitheatre..subhanallah sgt kagum dgn kehebatan2 orang2 zaman dahulu~ smpai sekarang structure buildingnya masih kukuh tersergam indah. segala pujian bagiNya~






Saturday, November 21, 2009

ummayat mosque ~














ummayat mosque yg pastiNya aku rindui seumur hidupKu untuk bersujud di dlmNya lagi.. ku berharap dpt menjejakkan kakiKu di sini lagi..~
mudah-mudahan insyaALLAH~









Thursday, November 19, 2009

2nd day~







dari Bahrain bertolak ke Damascus,Syria mengmbil masa dlm 8-9 jam..sesampai diri ini di bumi barakah itu..perasaan sedih , syahdu, gembira menujuk jiwa.. begitu tenang dan mendamaikan~ destinasi yang paling best ialah di Ummayat mosque..subhanALLAH ..sgt2 best dpt besolat di dlm masjid yang pernah menjadi tmpat beriadah para nabi dan rasul2 terdahaulu.. salah satu minerat di masjid inilah yang dikatakan akan turunnya Nabi Isa slamun alaik yang diturnkan dari langit ketika datangnya hari kiamat kelak~ terasa seronok sgt dapat bersolat di tempat persolatan para2 nabi di zaman terdahulu..masjid Ummayat ini bangkit ketika di zaman pemerintahan Ummayah ~ sebelum ditawan oleh islam, masjid ini dahuluNya adalah gereja.Sungguh mengagumkan jika diketahui bagaimana Islam itu sngat hebat di zaman dahulu sehingga byk wilayah2 syam dibuka dan ditawan oleh pahlawan Islam khususnya oleh Salahuddin Al-alyubbi

1st day~




SYRIA,bumi anbiya yg sgt mengagumkan~ SUBHANALLAH..1st time sampai..terasa syahdu..x tersangka diri yg hina ini dapt pergi dan menjejak kaki di tanah yang bertuah dan cukup mulia.. ciptaan ALLAH ynag maha agung~..tidak dapat ditandingi..subhanallah.ALLAHul AZIM..
1st day,bertolak dr KLIA ke Bahrain amik masa dlm 3 1/2 jam.. sampai di bahrin, transit ke Damamscus ,Syria selama 2 jam. Sesampai di Bahrain, x dpt digmbarkan perasaan..syahdu, gembira dan syukur kpdNYA sgt2 ..alhmdulillah akhirnya setelah sekian lama bertukus lumus dpt juga diberi pelung dan dgn izinNYA YANG MAHA PEMURAH,Allah AKBAR..
Bahrain, menginap 1 malam dkt Concode hotel..suasana di bumi Bahrain sgt berbeda berbanding Malaysia, penduduk sgt menghormati satu sama lain, x lokek untuk menolong walaupun orang luar ,tetapi akhlak mereka sgt terpuji, sehingga terasa malu sendirian..tasbih sentiasa di tangan, salam sentiasa di bibir setiap umat Nabi Muhammad s.a.w..sifat persaudaraan yang amat kuat dan ISLAM yang amat mendalam tertanam kukuh di dlm diri mereka..

sendirian aku berfikir~
agungNya ALLAH ..bumi yang jarang sekali terdapat tumbuh-tumbuhan yang rendang tetapi sgt sejuk dan dingin..pelik..tapi ituLAH ALLAH, MAHA KAYA, MAHA AGUNG..PEMURAHNYA terhadap umat yang mentaatiNya..bumi yang jarang adanya tumbuhan,tetapi cuaca di sana sejuk berbanding di Malaysia,yang tempat2 nya diumbuhi pohon-pohon hijau tetapi panas membara~ subhaNALLAH ALLAH ITU MAHA TINGGI..the most merciful of all , pengembaraan di bumi Syam ini membuatkan hati ini menangis terharu..alhamdulillah~

Thursday, October 29, 2009

hari ini..

bismillahirrahminrrahim.. ya Tuhan, rahmatilah aku , aku bukanlah manusia sempurna , jadiknlah aku hamba yang sentiasa betaubat buatMu~ dunia ini hnya sementara ~
video

Wednesday, October 28, 2009

hari ini..

bismillahirahmainirrahim..
hari ini, aku diberi nafas olehNya sekali lagi..alhmdulillah, ALLAH semakin hari, semakin hatiku sayu.. entah kenapa. jika aku berfikir sendirian, bagaimanakah jika Engkau menjemputku, apakah akn aku mampu mempersembahkan yang terbaik buatmu, ALLAH tolonglah aku menghadapi hidup ini.. dunia ini..terasa ingin kluar dari sini..tapi kehendakMu itu lebih penting, Allah terlalu byk terlalu byk, nikmatMu , pertolonganMu , jadikanlah aku hamba yang bertaubat.. jadikanlah hatiku ini hanya milikMu~
umurku semakin meningkat , hari semakin tua, besarnya tanggungjawab sbg khalifah..bantulah aku yg lemah ini dalam menjalani hidup dan menjaga segala amanahMu~ tq ya ALLAH ~

Monday, October 26, 2009

hidup ini..

bismillahirrahmanirrahim..kadang2 diri ini malu kpdNya, terfikir sendirian , jika inikah dunia maka jauhilah aku daripadanya.. jadikanlah hidup dan matiKu hanya padaMu, jika difikir semua makluk tunduk padaNya, berzikir padaNya, tapi diri ini kadang-kadang lalai, hanya diuji dengan dunia, sudah rebah tersungkur.. diciptakan diri ini dengan hati yang bersih dan suci, subhanallah .. dan diri ini berfikir, bagaimanakah amanah yg diberi Allah ? Ya Allah, janganlah debu-debu dosa dan nafsu menjadi penghalang aku dgnMu,malunya dengan Rasulullah s.a.w. mulianya akhlak baginda, bahagianya hidup bersama Tuhan, jadikan diriku ini hamba yg berzikir padaMu setiap saat .. beratubat padaMu setiap masa, sesungguhnya banyak hutangku padaMu, tidak terbalas walaupun sedikit.. hanya yg ku harapkan cintaMu ya RABBI..permudahkanlah perjalanan aku dalam mengenaliMu .. sedih, pilu dengan sikapku terhadapMu.. hanya engaku memahami diriKu .. walaupun aku tidak layak untukMu, tapi ketahuilah, aku tidak berniat melakukan kesalahan padaMu..Ya ALLAH jadikanlah aku hamba yg baik padaMu..yg hanya pandang pada wajahMu.. tq Allah for everthing ..for giving me this life..berilah aku kekuatan, selamatkanlah aku dari dunia ini.. sesungguhnya engkaulah maha penyayang lagi maha pengampun.Jadikanlah aku hamba yg sentiasa taat dan berfikiran mengikut hukumMu..ampuni aku Ya rabb.

berkata Syeikh ibnu ' Atillah ;

” Satu maksiat/dosa yang menyebabkan kamu merasa kerdil,rendah diri,hina dan hancur hati (kerana penyesalan dan taubat) itu adalah lebih baik dari melakukan taat yang menjadikan kamu merasa agung, hebat dan bangga {sehingga ke tahap ujub].

Monday, August 31, 2009

ada 1 cerita...

Dalam keadaan sakratul maut, seseorang tiba-tiba merasa berada di depan sebuah gerbang. “Tok, tok, tok,” pintu diketuk. “Siapa di situ?” ada suara dari dalam. Lalu kuseru saja, “Saya, Tuan.”
“Siapa kamu?”
Syafik, Tuan.
“Apakah itu namamu?”
Benar, Tuan.
“Aku tidak bertanya namamu. Aku bertanya siapa kamu.”
Ehm, saya anak lurah, Tuan (dengan wajah yang mulai terpinga-pinga)
“Aku tidak bertanya kamu anak siapa. Aku bertanya siapa kamu.”
Saya seorang engineer, Tuan.
“Aku tidak menanyakan pekerjaanmu. Aku bertanya: siapa kamu?”
Sambil masih terpinga-pinga karena tidak tahu menjawab apa, akhirnya ditemukanlah jawapan yang agak beragama sedikit:
Saya seorang Muslim, pengikut Rasulullah SAW.
“Aku tidak menanyakan agamamu. Aku bertanya siapa kamu.”
Saya ini manusia, Tuan. Saya setiap Jumat pergi solat ke masjid dan saya pernah memberi sedekah. Setiap lebaran, saya juga puasa dan bayar zakat.
“Aku tidak menanyakan jenismu, atau perbuatanmu. Aku bertanya siapa kamu.”
Akhirnya orang ini pergi melengos keluar, dengan wajah yang masih terpinga-pinga . Dia gagal di pintu pertama, terjegal justru oleh sebuah pertanyaan yang sungguh sederhana: siapa dirinya yang sebenarnya.
* * *
em,sy sendiri pun masih mencari siapa diri sy sbnrnya.. kita punya tradisi besar menganalisa diri kt terhadap sesuatu : nama, profesion, title, jantina, warna kulit dan rambut,gambar.. kita melabel diri kita dengan sesuatu,dan agak yakin dgn label itu dan kdg2 merasa bahwa label itulah diri kita. Think again: apakah aku = tubuhku? hum, sama2 kt menilai diri kt sendiri drp menilai org lain..hihi. salam ramadhan to all :)

Tuesday, August 11, 2009

manusia dan....

"sesungguhnya alam mampu memenuhi kejadianmu dari sudut jasmanimu , tetapi tidak dapat memenuhinya dari segi ketetapan rohanimu "

manusia sbnrnya tersusun dr 2 jenis unsur ; jasmani dan rohani..
dgn jasmani manusia dpt wat aktiviti harian cam makan, minum , bergerak, hidup dan etc2..
not forgotten sbnrnya , rohani pn penting for us to keep our life wisely decide by using our inner.
but then , ALLAH s.w.t berfirman dlm surah al isra ; 85

" dan mereka bertanya kpd engkau (hai Muhammad ) berkenaan dengan roh, katakanlah ' Roh itu adalah urusan Tuhanku, dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit".

from hadith ni,sbnrnya ilmu ttng roh hnyalah sedikit tuhan kasi untuk pengetahuan kt, even org paling bijak kt dunia ni pn tuhan kasi 1% j dr kebijaksanaanNya. n for me, from "roh" manusia dpt rs happy, sedih n best dlm hidup ni.. n bcoz of "Roh " la, manusia lebih mulia dr makluk2 tuhan yg lain..tp kt hidup kt dunia, maka yg nm manusia tuh dia terlupa kdg2 .. disbbkn itu manusia kdg2 sibukckp sal hal2 org lain, tp klu kt fikir jap... kt manusia, bkn pencipta jd kt x de hak pn sebnrnya nk hukum org lain~ me myself ini pn smla jgk kdg2 cmtu~

as a reminder j..hihihi..manusia pn mulia sbb sang pencipta , suma manusia adalah sama j x kira dia tu kaya ke, or miskin , sometimes org yg kt tgk cam x de pape selekeh, x terurus , suar koyak rabak kt rs dia jijik tp ppl dun really knw that mybe diorg tu la sebenrnya lg mulia dr kt d sisi Tuhan.. so...dun just judge ppl by its appearance coz those ppl might hv sometin' valuable inside than what we have ^_~ hihi

Thursday, August 6, 2009

13 facts u dun know bout ur body..

1.Our body is capable of producing aspirin

Eating fruiys and vege may help human body make its own aspirin. Findings from the Journal of Agriculture and Food Chemistry indicate that study participants who received benzoic acid, a natural substance in fruits and vegetables, could make their own salicylic acid , the key component that gives aspirin its anti-inflammatory and pain-relieving properties.

no 2 ni best oo..

2.Taking a nap at work is good for your boss

A 20-minute nap can improve your overall alertness, boost your mood, and increase productivity. William Anthony, co-author of The Art of Napping at Work (Larson Publications, 1999), says the post-nap boost can last for several hours. In addition, your heart may reap benefits from napping. In a six-year study of Greek adults, researchers found that that men who took naps at least three times a week had a 37 percent lower risk of heart-related death.

3.Every person has a unique tongue print

Just like fingerprints. The tongue is a unique organ in that it can be stuck out of mouth for inspection, and yet it is otherwise well protected in the mouth and is difficult to forge. The tongue also presents both geometric shape information and physiological texture information which are potentially useful in identity verification applications.

4.
White skin has evolved over time
White skin was a result of humans moving away from the equator. Also all skin, without coloring, would appear creamy white. Near-surface blood vessels add a blush of red. A yellow pigment also tints the canvas. Lastly, sepia-toned melanin, created in response to ultraviolet rays, appears black in large amounts. These four hues mix in different proportions to create the skin colors of all the peoples of Earth.

5.The foot is home to the body's thickest area of skin
The skin on the palms and the soles of the feet is 4 mm thick and the thickest skin in the body, the heel portions of the feet being the thickest portions. It's also got the most sweat glands than in any other area.

6.The appendix isn't as useless as you think
Long denigrated as vestigial or useless, the appendix actually has a reason to be – as a “safe house” for the beneficial bacteria living in the human gut. The beneficial bacteria in the appendix that aid digestion can ride out a bout of diarrhea that completely evacuates the intestines and emerge afterwards to repopulate the gut.

7.The body is taller in the morning than in the evening
The body is taller in the morning than in the evening. You might want to schedule that basketball game for first thing in the morning. That's because our bodies are on average about half an inch taller in the morning, thanks to excess fluid between our discs, which is replenished while we sleep. As the day goes on, and our bodies undergo the strain of standing, the discs get compressed and the fluid seeps out, so the body loses that small bit of extra height.

to b continued..ahaha..

15 amaizing sketches^^

















Artist ; George Vlosich aka the Master of Etch-a-Sketch


Bila Pak Pandir beli Handphone...

Pada suatu hari,ada seorang yang kaya raya tapi buta teknologi namanya Pak Pandir, datang ke Kuala Lumpur. Ia berasal dari sebuah daerah yang sangat terpencil jauh di dalam hutan. Ia datang ke sebuah kedai handphone. "Saya mahu beli handphone yang paling baru, mahal dan canggih", katanya dengan nada sombong. "Ini encik, handphone yang encik inginkan...tapi wang encik cukup ke?", tanya pemilik kedai tidak yakin.

"Ini duit tiga ribu", jawab Pak Pandir. "Tapi handphonenya tak boleh hidup pun?" marah Pak Pandir. "Oh, encik perlu beli sim card ... baru boleh guna". "Saya beli sim cardnya" jawab Pak Pandir. Tak lama kemudian, urusan mereka pun selesai dan Pak Pandir kembali ke kampungnya.

Sesampai di kampung, handphonenya tak boleh digunakan, Pak Pandir rasa marah dan segera pergi ke Kuala Lumpur semula.

"Awak tipu saya ya!!!Handphone saya tak boleh buat panggilan!!!!!!!!!!" marah Pak Pandir. "Oooooo......mungkin tak ada signal encik".
"Saya beli signalnya sekali. Kalau jual handphone jangan lupa jual signalnya sekali"

Sunday, July 26, 2009

Singing Sands...



[July 2003] William R. Corliss' in his 'Handbook of Unusual Natural Phenomena' has collected a number of accounts of this unusual phenomenon, also called 'booming sands' or 'musical sands'.

If you do a 'Google' search (July 2003) on "singing sands" you will encounter over 4,000 pages referring to this name, but most are simply the names of hotels or beach-side resorts! When I last did this search in 1998 I only came up with about 100 pages.

In Michigan there are the Singing Sands of Lake Michigan "Throughout this region the sands near the water's edge, in dry weather, emit a peculiar but definite and unmistakable sound when the foot of the pedestrain pushes through them in an abrasive way. This unusual sound from an unusual origin is a source of great delight to children and an inciter of the curiosity of their elders, who, however, rarely pursue the subject far enough to arrive at an explanation for it. " [RichardsonW.D.:"The singing sands of Lake Michigan" From Science[NY],Nov.28, 493-495(1919)].

"On Oct. 4, 1999 a crew from the UNR Geological Sciences program met Dr. Franco Nori of the University of Michigan, Dr. Nick Lancaster of the Desert Research Institute, and documentary filmmaker Brando Quilici at Sand Mountain about 90 minutes east of Reno. Dr. Nori had written an article for the Sept. 1997 Scientific American about booming and squeaking sand dunes; Dr. Lancaster had spent time tracking sand-dune movements in sub-Saharan Africa. Brando Quilici was preparing a segment on Sand Mountain for a video titled Burning Sands, which played on the Discovery Channel in 2000. [The Sound of Seismic Singing Sand].

September 1997 Scientific American had an article by F. Nori describing how the sounds are produced.

There is an extensive bibliography of articles in newspapers and journals about 'booming sands' at Sound-Producing Sand Avalanches

There is an AIP radio program about them at Science Report Radio

There are sound recordings of it in Japan or in the Gobi Desert.

There is a student education site about sand that discusses Musical Sand at Rhode Island Beach Sand page

You can buy a video program about Raging Sands at Ambrose Video Publishing

An historical review of Wailing Sands is at 'The Wailing Sands' by Is'Dihara al-Hakima bint Durr

There is even a map of where to find them across the world at World Map of Singing Sands

The bottom line is that the physics of how the sound is produced and the special circumstances required are no longer a mystery, but still, I think it would be a wonderful personal experience to stand near one of these sand dunes and listen to its song!

tipah oh tipah...

Malam tu, sepasang suami isteri dah bersiap-siap nak masuk ke bilik tidur bila tiba-tiba mereka terdengar suara anak bongsu mereka menangis. Mereka pun pergi mendapat anak itu lalu bertanyakan kenapa dia menangis.. Si anak menjawab dia tertelan duit syiling lima sen dan sekarang dia takut akan mati sebab tertelan duit tu, lalu terus menangis teresak-esak.

Si ayah yang buntu nak memujuk anak itu tiba-tiba teringat duit dalam poket seluarnya lalu mengeluarkan duit lima sen. Kemudian si ayah berpura-pura membuat magik dan mengeluarkan duit lima sen dari telinga anaknya. "Ha, kan ayah dah keluarkan ni." Si anak teruja dan terus berhenti menangis. Sepantas kilat anak itu mengambil duit lima sen itu dan menelannya lalu berkata, "Buat lagi sekali ayah."


Selamat Pagi Cikgu..

Murid : Selamat pagi, cikgu.

Cikgu : (Menengking) Mengapa selamat pagi sahaja? Petang dan malam awak doakan saya tak selamat?

Murid : Selamat pagi, petang dan malam cikgu!

Cikgu : Panjang sangat! Tak pernah dibuat oleh orang! Kata selamat sejahtera! Senang dan penuh bermakna. Lagipun ucapan ini meliputi semua masa dan keadaan.

Murid : Selamat sejahtera cikgu!

Cikgu : Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik. Hari ini cikgu nak uji kamu semua tentang perkataan berlawan. Bila cikgu sebutkan perkataannya, kamu semua mesti menjawab dengan cepat, lawan bagi perkataan-perkataan itu, faham?

Murid : Faham, cikgu!

Cikgu : Saya tak mahu ada apa-apa gangguan.

Murid : (senyap)

Cikgu : Pandai!

Murid : Bodoh!

Cikgu : Tinggi!

Murid : Rendah!

Cikgu : Jauh!

Murid : Dekat!

Cikgu : Keadilan!

Murid : UMNO!

Cikgu : Salah!

Murid : Betul!

Cikgu : Bodoh!

Murid : Pandai!

Cikgu : Bukan!

Murid : Ya!

Cikgu : Oh Tuhan!

Murid : Oh Hamba!

Cikgu : Dengar ini!

Murid : Dengar itu!

Cikgu : Diam!

Murid : Bising!

Cikgu : Itu bukan pertanyaan, bodoh!

Murid : Ini ialah jawapan, pandai!

Cikgu : Mati aku!

Murid : Hidup kami!

Cikgu : Rotan baru tau!

Murid : Akar lama tak tau!

Cikgu : Malas aku ajar kamu!

Murid : Rajin kami belajar cikgu!

Cikgu : Kamu gila!

Murid : Kami siuman!

Cikgu : Cukup! Cukup!

Murid : Kurang! Kurang!

Cikgu : Sudah! Sudah!

Murid : Belum! Belum!

Cikgu : Mengapa kamu semua bodoh sangat?

Murid : Sebab saya seorang pandai!

Cikgu : Oh! Melawan!

Murid : Oh! Mengalah!

Cikgu : Kurang ajar!

Murid : Cukup ajar!

Cikgu : Habis aku!

Murid : Kekal kami!

Cikgu : O.K. Pelajaran sudah habis!

Murid : K.O. Pelajaran belum bermula!

Cikgu : Sudah, bodoh!

Murid : Belum, pandai!

Cikgu : Berdiri!

Murid : Duduk!

Cikgu : Saya kata UMNO salah!

Murid : Kami dengar KeADILan betul!

Cikgu : Bodoh kamu ni!

Murid : Cerdik kami tu!

Cikgu : Rosak!

Murid : Baik!

Cikgu : Kamu semua ditahan tengah hari ini!

Murid : Dilepaskan tengah malam itu!

si guru dgn perasaan yg tak tentu arah senyap lalu mengambil buku-bukunya dan beredar dr kelas~

moral of e story : jgn marah2 tanpa sebab..hihi

alkisah...

Suami Yang Adil

Sepasang suami isteri, iaitu Jenab dan Ramli sedang bergaduh mengenai keluarga mereka masing-masing. Jenab berkata, Awk memang tidak adil kerana tidak pernah menyukai orang-orang yang mempunyai hubungan kekeluargaan denganku dan lebih menyayangi keluargamu.

Lalu dengan selamba Ramli menjawab, Salah tu ..., buktinya aku lebih menyayangi ibu mertuamu daripada ibu mertuaku sendiri.

Wednesday, July 22, 2009

suara hati..

Ya rabb,
aku disini, menanti diriMu,
Payahnya wahai tuhan,
melalui hayah ini tanpaMu,
Ya quddus,
malam menjelang,
di kala mata zahir ingin menutup,
aku masih tidak jemu menanti,
mengharap KAU akan hadir dlm setiap saat hidup ini,
membuka kembali pintu mata batinku,
serta pintu-pintu rumahMu,
Ya rabbi,
saat aku berada di depan pintu rumahMu,
pangillah aku lagi masuk rumahMu itu,
kerana jika manusia itu tahu,
betapa indahnya rumahmu,
nescaya mereka takkan ingin hidup didunia ini lagi,
kerna disitulah letakNya surga hati yang abadi,
manisnya tiada tukar ganti,
sekalipun dengan jasad dan rohku ini,
wahai sang pencipta,
aku merindui saat itu lagi,
bila aku pulang nanti,
pangilla aku lagi,

Sungguh ya rabbi,
saat itu,
hanya engkau yang tahu betapa jasadku dan hayahku ini,
hanya milikmu,
betapa bahagianya aku yang hina ini,
tika kau berada di sisi,
Ya aziz,
meskipun aku memindahkan segala nikmat dunia ini,
meski aku himpun semua pasir-pasir di bumi,
takkan terlawan indahnya surgaMu yg hakiki,
Ya rabbi,
setelah aku kembali,
ke bumi yang diseliputi nafsu ini,
kalam hati mula berbunyi,
apakah yg ada pada kehidupan ini ?,
kehidupan yg aku sendiri tak pasti lalu untuk dimengerti,
dan jalan manakah yg harus kutuji ?,
betapa aku bosan dgn manusia disisi,
betapa Kau maha mengetahui apa yg bersarang di hati,

suara hati..

Ya khaliq,
di manakah pengakiran ku?,
adakah akan ku bawa bersama cahaya atau debu-debu dosa?,
sedangkan aku manusia,
diciptakan semulia – mulianya,
sungguh aku malu,
apakah aku semulia –mulia khalif pulang dgn sehina- hina,
hinaNya dari mahkluk yang tidak berakal..

Ya maliki,
sayangnya, hanya Kau lebih mengerti,
sungguh aku benci diri ini,
hakikinya,KAU amat hampir sekali,
tapi mengapa rasa hati,
tak menyedari dari azali,
hati bertanya lagi,
adakah layak aku untukMu,
adakah Kau akan menerima aku seadanya aku..
sebelum ajal yg pasti menjemputku..
Ya hakiki,
yang pasti,
suara hati,
ingin disitu lagi,
aku tak mahu pergi..
aku tak mahu kembali ke dunia ini..
bawalah aku masuk ke rumahMu lagi…
bersama seorang insan yang aku sendiri tidak pasti..
-nina nashar-

Monday, July 20, 2009

nafsu..

hari ni tiba2 terfikir knp manusia slalu kata permpuan ada 9 nafsu 1 akal dan lelaki 1 nafsu 9 akal ttp kdg2 lelaki ssh nk kawal dr perempuan.. tp nk th x sbnrnya.. itu hanyalah ibarat sahaja..mula2 terfikir lm gak knp org asyik ckp cmni.. tp bl renung betul2 br rs sbnrnya nafsu tu bknlah ada 9 @ 1 tp itu hnyalah nisbah nya shj..hari ni bru th yg lelaki yg membuka nafsu permpuan yg diibarat 9 tu..sbb tu rabiatul adawiyah R.A dpt kawal nafsu..wanita yg paling hebat yg mencintai tuhan hingga mengorbankan cinta manusia demi SANG PENCIPTA DAN RAJA SEGALA PENENTU.
jom kt tgk cita kt bwh ni dan sm2 fikir2 kan...

Suatu hari Hasan Al-Basri bersama dua orang sahabatnya bertandang ke rumah Rabi’ah Adawiyyah dengan tujuan meminangnya untuk salah seorang daripada mereka. Rabi’ahAdawiyah menyambut hasrat mereka itu dengan baik, tetapi dengan syarat mereka mestilah dapat menjawab soalan yang dikemukakan olehnya. Rabi’ah bertanya: “Berapa banyakkah nafsu lelaki dan berapa pula nafsu perempuan?” Lantas Hasan Basri menjawab: “Nafsu lelaki hanya satu, manakala nafsu perempuan sebanyak sembilan nafsu.” Lalu Rabi’ah pun menyambut jawapan itu dengan katanya: “Jika benar demikian, kenapa kamu yang bernafsu satu tidak mampu menahannya sedangkan aku yang mempunyai sembilan nafsu sanggup berbuat demikian?” Mendengar jawapan paku buah keras itu, Hasan Basri pun berlalu pergi bersama sahabatnya sambil menangis sehingga membasahi janggut mereka.

Friday, July 17, 2009

ku..


Kuhunuskan keris musuh ada pistol
Tradisi kekalkan adaptasi harus betul
Tujuh baris keramat tujuh garis penamat
Baik berpada biar jahat asal selamat

Ramai saudaraku yang baik telah dipijak

lyric ni mceritakan ttng segala ilmu yg kt ada, kenalah pandai di adaptasi,cthnya: kdg2 klu ilmu agama ke @ apa2, x semestinya kt kne ikut sebijik2 cam zaman nabi @ zaman nenek moyang sbb zaman tu lain dr zaman kt,kna pandai2 nk apply dlm hidup kt janji hukum tu still x lari dr yg asal, tujuh baris keramat- tujuh garis penamat tu rsnya cam diri kt ,jgnla kt baik smpai org leh pijak kepala, tp x bermaksud kt kna jd jahat, sederhana mksudnya..huhu.. kaitannya ialah bl pengaruh negara luar masuk kt kdg2 terleka dan pengaruh dgn diorg , sampai kt da dipijak pn kt x sedar, yg dirg da menguasai diri kt..biasala, kt manusia kdg2 terleka dan x lepas dr segala kesalahan..cuma kdg2 kt minta x jd cmtu.huhu
klu skali dgr lg ni, cam x de apa2 pn, tp klu dgr betul2 time2 awal malique ckp masih belum sempurna yg menunjukkan kt sbg manusia mmg x pernah sempurna,
pastu dia ckp bismillahirrahmanirrahim( DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH DAN PENYAYANG)disertai dgn sifat2 tuhan al-maliq al- quddus salam aziz..yg memperkenalkan kt ttng sifat2 tuhan..

Gerakkan Hati... Hati gerakkan...
pe maksudnya tu? maksudnya setaip apa dlm kehidupan manusia hnya pandang di mata zahir tnpa memeikirkan melalui pandangan majazi..klu suma dlm hidup kt pandang guna mata majazi mesti suma x jd masalah,

Kulitku tebal... ku kebal... ingatku kebal...
Hanya berbual makan angin kembung perut mual...
Resah dan tidak senang... hidup tak pernah lenang...
Ku schizo paranoia takut pecah tembelang

kulitku tebal, ku kebal ,ingatku kebal menunjukkan kdg2 manusia ni suka bongkak dgn bangga dgn dirinya sendiri, padahal manusia tu x da apa2 pn hanya kosong klu tanpa tuhan,
makan angin, kembung perut perut mual tu menunjukkan yg manusia ni hina sgt hanya hidup dgn nafsu , hanya tahu makan , dan hidup tanpa bersyukur , kdg2 asyik fikir nk senang tp x pernah fikir cmna nk ubat hati yg selalu resah..klu hanya rasuah, penipuan,pembohongan dan nafsu beraja dlm hidup mestilah hidup x pernah lenang..

Pecah tembelang... peta dah hilang...
Bangau dah pulang... suara sumbang...

mksudnya kt sini, klu x de suma tu, sumbanglah hidup kt, mcm x leh hidup.itulah reality dunia kt sekarang..

Lidahku kaku tak selicin kuku
Teman baikku buku
Bini ku pena... tak pernah lena
Aku suka mengintai pantang ditenung
Berakhir pertelingkahan dalaman
Pasti belum

lidah tu umpama hati, lidah tu lembut tap klu byk ckp yg x membantu binasa diri kita, cam tula diibarat hati yg kaku tak bercahaya mcm kuku,sbb kuku bila licin kuku tu mesti bercahaya. kadang2 kt terlalu kejarkan apa yg d dunia smpai berahkir pertelingkahan dalaman pasti belum rs2 nya dia ckp sal hati yg selalu resah dan gelisah masih belum terubat tp kt kdg2 kurng concern sal tu.

apa yg best sgt tentang..

metera beradu

Gerakkan Hati... Hati gerakkan...
Pandanglah aku... aku lah dia...

Kulitku tebal... ku kebal... ingatku kebal...
Hanya berbual makan angin kembung perut mual...
Resah dan tidak senang... hidup tak pernah lenang...
Ku schizo paranoia takut pecah tembelang

Pecah tembelang... peta dah hilang...
Bangau dah pulang... suara sumbang...

Lidahku kaku tak selicin kuku
Teman baikku buku
Bini ku pena... tak pernah lena
Aku suka mengintai pantang ditenung
Berakhir pertelingkahan dalaman
Pasti belum

Ikut gerak hati... pena melayang
Dilihat dua layang pandang
Tak lah segarang
Takat meradang
Tanya... abang gedang, apa barang?
Badan macam badang
Main acap belakang parang

Kuhunuskan keris musuh ada pistol
Tradisi kekalkan adaptasi harus betul
Tujuh baris keramat tujuh garis penamat
Baik berpada biar jahat asal selamat

Ramai saudaraku yang baik telah dipijak

Awan mendung yang berarak
Bawa tangis bawa resah
Rebah rindu yang terkumpul
Semua birat dan kalimah
Semua janji yang terikat
Lebur disisimu

Yo ijazah terbaik datangnya dari jalanan
Dari pengalaman bercakap dan bersalaman
Konflik motivasi cuba medatasi
Positif dan benci jadi inspirasi pagi

Peduli itu interpretasi basi pekakkan sebelah
Halang biar keduanya muka cantik
Soalan bodoh yang ditanya jadi melodinya
Lebih hina dari zina

Lu bikin dosa ku bikin prosa
Testosterone testarosa
Citacita sosa kl kl kosa nostra
Jalan berliku ku harung roller coaster
Gah sentosa tiada penyesalan
Luas pandangan jauh dah berjalan
Tak sempurna masih ada kejanggalan
Gagal merancang, merancang kegagalan

Awan mendung yang berarak
Bawa tangis bawa resah
Rebah rindu yang terkumpul
Semua birat dan kalimah
Semua janji yang terikat
Lebur disisimu

Kucing bawa tidur rimau bawa igau
Masuk tempat orang bawa otak bukan pisau

Naik bukit angkuh cakap ayah jangan risau
Turun bukit pucat dengar tiga miaww
Kucing bawa tidur rimau bawa igau
Masuk tempat orang bawa otak bukan pisau

Tolak pintu gua tiga kerat tenaga
Kosong tak dijaga sampai datang tiga naga
Ingat nak berlaga tapi tak kan boleh menang
Menang dengan otak tak mesti dengan pedang

Sebelum jadi naga ikan koi renang renang
Pura pura salah jawapan untuk naik berang
Panggil lima kawan atau biar pergi laju
Risaukan pekara remeh kita tak akan maju
Muka sama hijau hati siapa tahu
Merah dah menyala pasti mati siapa mahu
Gagap tiga kali bercakap benar saja
Bulan terang ramai yang keluar buat kerja

Panjat pokok buluh cari tukun air terjun
Naik sampai nampak dah terpegun turun
Tiga ular ikut lompat atau paut
Kalau lari mati jika jerut maut

Awan mendung yang berarak
Bawa tangis bawa resah
Rebah rindu yang terkumpul
Semua birat dan kalimah
Semua janji yang terikat
Lebur disisimu

Puisi hati mu... hati mu puisi
Palu hati ku palu hatiku

Kulit tak besalin walau saling ganti baju
Pandang sini pandang sini
Ku berbahasa baku kata kata nahu
Himpun jadi satu
Mantera beradu dengan irama dan lagu

Akhirnya sempurna...

Sunday, July 12, 2009

jawapan test tu..kne wat dulu tao..bru check..

Here are the interpretations:

(1) The door:

opened door - you are a person who is willing to share
closed door - you are a person who is keeping things
to yourself

(2) The table:
Round/oval - any friends that came along, you will
accept and trust them completely
Square/rectangle - you are a bit more choosy on
friends and only hangout with those whom you think are
on the same frequency
Triangle - you are really very very picky about
friends and there are not many friends in your life

(3) Water in vase:
Empty - your life is not fulfilled
Half filled - what you want in your life is half
fullfilled
Full - your life is completely fulfilled and good for
you!

(4) Material of vase:
glass/clay/porcelain - you are weak in your life and
tends to be fragile
metal/plastic/wood - you are strong in your life


(5) Keys:
1 - you have one good friend in your life
2 to 5 - you have a few good friends in your life
6 to 10 - you have a lot good friends

(6) Castle:
Old - shows that your last relationship is not a good
one and is not memorable to you.
New - your last relationship is good and it's still
fresh in your heart.

(7) The jewel from the murky pool water:
YES - when your partner is around you, you will flirt
around with others.
NO - when your partner is around, you will stick
around with him/her most of the time.

(8) The money from the clear water pool:
YES - even when your partner is not around you, you
will still flirt around with others.
NO - even when your partner is not around, you will
still think of her and and will be loyal to her, not
flirting around with others.

(9) The size of the box:
small - low ego
medium - average ego
big - high ego

(10) Material of the box (outlook of the box):
cardboard/paper/wooden(non-shining) - humble
personality
metal - proud and stuck up personality

(11) The material of the bridge:
metal bridge - have very strong bond with your friends
wooden bridge - average bond with your friends
rattan bridge - you are not in good terms with your
friends

(12) Colour of the horse:
white - your partner is pure and good in your heart.
grey/brown - your partner is only average in your
heart.
black - your partner doesn't seem to be good in your
heart and appears to be bad sign.

(13) Horse action:
still and quiet/nibbling grass - your partner is a
very homely and humble person.
running about - your partner is a wild type person.

This the last but most important part of the test.
From how I ended the story... a tornado approaches...
What are you going do? There are only 3 options:
(i) run and hide in the box?
(ii) run and hide under the bridge?
(iii) run to the horse, ride on and gallop away?

What will you choose?

Now, the above is signified by these things:
tornado - problems in your life
box - you
bridge - your friends
horse - your partner

(i) So if you choose the box, you keep your problems
to yourself whenever you are met with problems.
(ii) or if you choose the bridge, you will go to your
friends whenever y! ou are m et problems.
(iii) or lastly if you choose the horse, you seek your
partner whenever your partner whenever you are met
with problems.

personal test..

Take a piece of paper and write down the answers.. The
analysis is in the end... .

Situation :

You are in a deep deep forest... as you walk on you
saw an old hut standing there

(1) What is the status of the door?
(Opened/closed)

You enter the hut and see a table...

(2) What is the shape of the table?
(Round/Oval/Square/Rectangle/Triangle)

On top of the table there is a vase... in the vase
there is water.

(3) How much water is it filled up with?
(Full/Half/Empty)

(4) and what is the vase made of?
[(Glass/porcelain/clay)(metal/plastic/wood)]

You walk out of the hut... as you carry on your walk
in the forest... you see a waterfall from far...
there is water running down...

Some time after the waterfall... you step on something
hard on the ground... as you look down... you see
glistening gold in colour. You bend down and pick it
up... it is a keychain chained with keys...

(5) How many key /keys you see hanging on the
keychain?

(Choose a number ranging from 1 to 10)

You walk on and on... trying to find your way out...
suddenly you see a castle.

(6) What is the condition of the castle?
(Old/new)

You enter the castle and saw a pool of murky water
with shining jewels floating on it...
(7) Will you pick up the jewel?
(YES/NO)

Next to the murky pool... there's another pool... with
clear water and money floating on it...

(8) Will you pick the money?
(YES/NO)

Walking to the end of the castle there is an exit...
you proceed to walk out of the castle. Outside the
exit, there is big garden, you see a box on the
ground.

(9) What is the size of the box?
(small/medium/big)

(10) What is the material of the box?
(cardboard/paper/wooden/metal)

There is a bridge in the garden some distance away
from the box,
(11) What is the bridge made of?
(metal/wooden/rattan)

Across the bridge, there is a horse.
(12) What is the colour of the horse?
(white/grey/brown/black)

(13) What is the horse doing?
(still and quiet/nibbling grass/running about)

OH NO!!! There is a tornado coming... some distance
from the horse. You have 3 options:

(i) run and hide in the box?
(ii) run and hide under the bridge?
(iii) run to the horse, ride on and gallop away?

Saturday, July 11, 2009

RINDU tanpa AKHIR

“Wujud paling jelas dan nyata adalah Allah swt. Semestinya Dia dikenal dan diketahui lebih dahulu dibanding yang lainnya. Dia juga yang paling mudah diterima akal. Namun, kenyataan yang terjadi malah sebaliknya.”

Sayang, hanya sedikit yang mempercayai cinta kepada Allah. Bahkan, sebahagian mereka mengingkari kemungkinan keberadaannya. Dalam pandangan mereka, cinta kepada Allah tidak lain adalah upaya sungguh-sungguh dan terus menerus untuk taat kepada-Nya. Mereka lupa, cinta yang hakiki mustahil terjadi tanpa bentuk dan peragaan.

Cinta kepada Allah dan Rasulullah saw itu wajib bagi setiap insan.
Bagaimana mungkin akan diwajibkan kalau pada kenyataannya cinta itu bukan sesuatu yang memang ada ?.
Bagaimana mungkin cinta ditafsirkan sebagai ketaatan, padahal ketaatan hanyalah buah dari cinta ?.

Allah swt mewahyukan kepada Nabi Dawud as.:
“Banyak orang mengaku cinta kepada-Ku, pada hal sebenarnya bohong belaka. Bagaimana tidaknya, ketika malam mulai kelam ia malah tidur meninggalkan Aku. Bukankah orang yang jatuh cinta ingin selalu berjumpa dengan kekasihnya ?. Inilah Aku ! Aku hadir dihadapan orang-orang yang mencari-Ku.”

“Wahai hamba-Ku, demi hakmu, Aku mencintaimu.
Dan, demi hak-Ku padamu, hendaklah kamu mencintai-Ku !”

Allah swt mewahyukan kepada Nabi Dawud as.:
“Kalau saja orang yang merenungkan Aku itu tahu, betapa Aku menunggu kedatangan mereka, betapa Aku selalu menemani mereka dan betapa Aku rindu untuk menyingkapkan kemaksiatan dari mereka, maka pastilah mereka akan mati kerana rindu bertemu Aku. Tulang belulang mereka juga pasti terpotong-potang kerana kecintaan mereka kepada-Ku. Wahai Dawud as, inilah kehendak-Ku terhadap orang-orang yang merenungkan Aku. Bayangkan bagaimana kehendak-Ku kepada orang-orang yang mengadap Aku ?. Wahai Dawud as, sesuatu yang paling aku perlukan dari seorang hamba adalah ketika ia tidak lagi memerlukan Aku ( untuk memenuhi keinginannya itu). Sesuatu yang paling aku sayangi pada hambaku adalah ketika ia merenungkan Aku. Dan, sesuatu yang paling agung bagi-Ku adalah ketika ia kembali kepada-Ku”.

Aku tinggalkan apa yang kuinginkan.
Demi apa yang Dia inginkan.

Salah seorang ahli mukasyafah yang juga pencinta pernah berkata:
”Aku menyembah Allah swt selama tiga puluh tahun, dengan amalan hati dan anggota tubuh. Aku kerahkan seluruh daya dan kekuatan dengan penuh kesungguhan, sampai aku mengira bahawa aku telah mendapatkan sesuatu di sisi Allah swt.” Setelah mengatakan itu, ia menyebutkan ketersingkapan beberapa tanda langit dalam sebuah cerita yang sangat panjang. Di akhir ceritanya itu, ia berkata, ”Kemudian sampailah aku pada sebuah saf atau barisan para malaikat yang jumlahnya sebanyak makhluk Allah seluruhnya. Aku bertanya, ’Siapakah kalian semua ?’ Mereka menjawab, ’Kami adalah para pencinta Allah Yang Maha Agung dan Maha Mulia. Kami menyembah-Nya di sini sejak tiga ratus ribu tahun. Tidak ada sesuatu pun yang terlintas di hati kami selain Dia. Tidak ada yang kami sebut-sebut kecuali Dia semata.’ Mendengarkan itu, akupun berkata dalam hati, ’Sungguh aku merasa malu dengan amal-amalku. Lalu aku serahkan saja semuanya kepada Zat yang berhak memberikan ancaman agar Dia meringankan aku di Jahanam.’”

Monday, July 6, 2009

Airmata Rasulullah - Detik-detik Rasulullah SAW Menghadapi Sakaratul Maut

Sesungguhnya manusia yg paling bijak adalah mereka yang sentiasa mengingati kematian.. berpijaklah di bumi yg nyata, apatah lagi kegemaran sbg manusia umpama sentiasa berjabat dgn malaikatul maut......

Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung-burung gurun enggan mengepakkan sayap. Pagi itu,Rasulullah dengan suara terbatas memberikan kutbah, "Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua perkara pada kalian, Al Qur'an dan sunnahku. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk syurga bersama-sama aku."Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu persatu.

Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya.Usman menghela nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang,saatnya sudah tiba. "Rasulullah akan meninggalkan kita semua," keluh hati semua sahabat kala itu.

Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya didunia. Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan cergas menangkap Rasulullah yang berkeadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar. Disaat itu, kalau mampu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu. Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup. Sedang didalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk,"Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.

Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?""Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. "Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malakul maut,"kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya.

Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.

"Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?"Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah. "Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. "Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi. "Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?" "Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya,"kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas.Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. "Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. "Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu. "Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku."Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku" - "Peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu."

Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. "Ummatii, ummatii, ummatiii" - "Umatku, umatku, umatku"Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu.

Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi... Betapa cintanya Rasulullah kepada kita.

Sunday, June 21, 2009

Ada Apa Dengan Cinta

Jika kt mencintai sesorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita..

Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mahu mencuba, jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup, jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya.

Cinta kepada harta ertinya bakhil, cinta kepada perempuan ertinya alam. Cinta kepada diri ertinya bijaksana, cinta kepada mati ertinya hidup dan cinta kepada Tuhan ertinya Takwa.

Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia , lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya . Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada hayatnya...
Cinta ia tetap hadir,ia datang bukan dengan nafsu atau keinginan tetapi kepasrahan tentang yang mutlak, itulah cinta terulung.
Rasa percintaan lebih pahit dari hempedu .Teman percintaan ialah sayu dan pilu ,namun demikian.... dara dan teruna tetap berpusu-pusu terjerumus ke dalamnya kerana dianggap seperti lautan madu....

Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurniaan itu.
Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan tidak pernah memiliki keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.
Cinta adalah keabadian...dan kenangan adalah hal terindah yg pernah dialami
Siapapun pandai menghayati cinta tapi tiada siapa yg pandai menilai cinta kerana cinta bukan objek yg boleh di lihat oleh mata kasar. Sebaliknya cinta hanya dapat ditilik melalui hati dan perasaan..
Cinta sesuatu yg mengasyikkan,ia boleh membuat kita hilang kewarasan fikiran. Cinta juga sebenarnya indah jika pandai menghayatinya. Sebaliknya cinta boleh jadi racun jika tersalah tempat. Apa pun cinta itu buta...
Awal dari cinta adalah membiarkan orang yang kita cintai menjadi dirinya sendiri, dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kita inginkan. Jika tidak, kita hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kita temukan di dalam dirinya.
Kita tidak pernah tahu bila kita akan jatuh cinta. namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tanganmu,dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya
Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yang indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.
Bercinta memang mudah. Untuk dicintai juga memang mudah. Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh.
Anyamlah buih-buih di laut demi membuktikan cinta yang suci tanpa menodai keaslian pantai itu.
Cinta sebenarnya tidak buta. Cinta adalah sesuatu yang murni, luhur dan diperlukan.
Apa yang buta ialah bila cinta itu menguasai dirimu tanpa pertimbangan.
Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak. Bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka. Bukan kekasih namanya jika hatinya tidak pernah merindu dan cemburu.......

Saturday, June 6, 2009

back again..

it seems to many things to do these days..n it hs bn a long time im not activating this blog..hehe.. well 1st it is about finding some money for my syria trip(insyaALLAH) . now i know how hard struggling for even a single cent like my parents always does..fuh~what a very tough work..but the outcomes that i earn is not that big..well never mine coz i ll take it as an experience..hehe. Eventough, u gaind just few income after feeling like crazy doing all the works day n nite but believe me u ll felt like worth it in the end..haha.all these things make me grown up more like a "woman"rather than a "teenage gurl"..hihi..well thanks to HIM,coz of him lots of things i've involved in..hehehe.TQ ALLAH..by then salam.

Tuesday, February 24, 2009

Palestine issue

the war involving Palestine country never have its ending even its start thousand years ago.the issues here why is it still happened till now n its like a continuous process and war seems part of Palestinian lifestyle even they them self live in depression. the thing is, their own right has been robbed by others. aren't it b like frustrating n pushing their anger n waiting for it to bluster up?
thousand years ago,Jew always claimed the Palestine land as their land n now their mission is to get back the entire Palestine land that they claimed as their land even the land r owned n originally belong to Palestine pple. the issues here that lead to he fight is like first : the characteristic of Palestine land itself which claimed by ALLAH s.w.t it is a holy land in Al-QURAN. Secondly is because the religion n believe conflict that occurs between Jews n Muslim years ago n it still ongoing without any solution .The third aspect mybe because of the zionis - us that had planned to worsen up Muslim community so that they dont tave unity among them n they will conquer the mind of Muslim pple n that wat happen nowadays..right? the jews try to get through many ways and as one of the ways is from food and Muslim daily product such as Nestle n etc. when the war in Gaza took place last 2 weeks we were trying to boicott the israel-jews product right? but some part of our Muslim community may find it hard to get rid all of these product ,believe it or not u cn still c lots of Muslim ppl still enjoying their meal at McD. so it mean here that slowly the Jews had control us,so that we cannot find any alternative ways except to use n buy their products.

Thursday, February 5, 2009

hAhAhA


have u ever fell like a huge object falls under ur head out of a sudden or in other simple word its called stressSSSSSSSsss..hehe!!!that's what im having right now and this time,this moment n waiting it to be over.hum, bUt somehow stRess can b together with fun..haaha .its wierd isnt it?
but tHe ThINgS Is TrY To MaKe All ThE sTrESS u DeaL wIth bY tuRN It Nto SomEtHiNg tHaT ReaaLy FunnY + EnJoYaBLe WiTHit>> LoTz oF wOrK bUT I'm sTiLL ThInGKiNG.. wHiCH LEvEL I AM rIght nOW? HuRm.. BeLiVeD iT Or Not.. SoMtHinGS ThaT wE DiD sOMetImES CaN B aChIeVe bEyOnd OuR ExPeCtAtION!! hEhe..So CamMon tO aLL of My FweN>> u Can DOoooOO It!!! LetS FacE It

hahahaha

Wednesday, February 4, 2009

haikal SULAIMAN..

HAIKAL SUALIMAN is one of the ISRAEL planned to bulit by replacing the AL-AQSA Mosque with the HAIKAL SULAIMAN which believed as their holy place. So this is why ISRAEL keep on continiously attacking and aiming on the AL-AQSA MOSQUE.

tHeSE r sOMe iNfO aBoUT hAikAl SuLAimAn..

Haikal Sulaiman (Inggeris: Solomon's Temple, Ibrani: בית המקדש, transliterasi Beit HaMikdash), juga dikenali sebagai Rumah Agama Pertama, mengikut Kitab Bible, merupakan kuil pertama Yahudi di Jerusalem. Ia merupakan pusat tumpuan keagamaan untuk penyembahan dan pengorbanan yang dikenali sebagai korbanot dalam agama Yahudi purba. Rumah agama ini dibina pada abad ke-10 SM, tetapi kemudian dimusnahkan oleh orang Babylonia pada 586 SM. Ia dibina semula sebagai Rumah Agama Kedua dari 516 SM hingga 70 M, apabila ia dimusnahkan oleh orang Rom.
Lokasi rumah agama ini ialah di
Temple Mount, dan dinamakan sedemikian kerana dibina oleh Nabi Sulaiman a.s.

Tuesday, February 3, 2009

do u knw??

do u know about the mission of Jews is to replace the holy mosque of AL-AQSA with the temple called "haikal sulieman' which to be belived as their holy worship place?

boikcottt

as a muslim we've seen nowdays what happend in gaza is getting more worstn worst,so what we can do,plss,boicott israel product for the sake of our muslim people in gaza. rm1 for israel product equals to 1 shot guns towards a muslim people there..so what we do for our muslim then ?

Saturday, January 31, 2009

israel biggest territory




so what can we do now for our muslim people?
the world seems deaf with israel attack in gaza
in fact all the things happend had been planned yeras ago toward all Islamic country.
bellieve it or not? that's the reality.after one precident to another things are seems to be 'GEETTTINGG BETTTTTTEEERRR' with all the PROMISSESSSSSSSS but is it?

hye

hye! im nina. im new here in blog.anyone browse to my blog u can give commentsz.