Friday, February 22, 2013

ada apa dengan MAKANAN?

Assalamualikum wbt.
selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w,
sedikit perkongsian ilmu yang tidak seberapa kali ini berkaitan MAKANAN.

ALLAH s.w.t berfirman dalam al -quran :

Makanlah yang baik-baik dari rezeki yang telah Kami kurniakan dan bersyukurlah kepada Allah atas kurniaanNya.” ( Al-Baqarah:172)

“ Makanlah dari makanan yang baik, dan kerjakanlah amalan-amalan yang soleh.” (Al-Mukminun : 51)

Penting atau tidak makanan yang dimakan oleh kita sehari harian boleh kita ukur dari ayat diatas. Masakan apa yang kita makan tidak penting,walhal Allah s.w.t sendiri telah berfirman dan menyebut sendiri di dalam beberapa potong ayat di dalam kalamNya yang  agung bahawasanya dalam memilih makanan pun ada ciri cirinya yang perlu dititik beratkan. Allah s.w.t menghendaki kita makan dengan makanan yang baik-baik,dan bersyukur kedpadaNya. Hatta disebut juga supaya kita mengerjakan amal-amal soleh.

Makanan yang dimakan akan memberi kesan kepada pembentukan HATI kita. Jiwa yang bersih datangnya dari hati yang bersih. MasyaALLAH ar-rahmannya Allah itu, hatta sehingga apa yang kita nak makan pun diajarNya.  Satu majlis ilmu yang saya hadiri dan penceramahnya ialah Ustaz Zainol Asri,beliau berkata bahawasanya yang dikatakan makanan yang baik itu ialah makanan yang tidak mengandungi unsur shubhah. Banyak makanan yang dijual sekarang berunsur syubhah. contohnya status halal barangan tersebut. Contohnya kalau kita p shopping mall,banyak sgt barang2 yang kadang2 terdapat cop halal di barangan tersebut tapi pengilangnya adalah orang bukan islam? Tetapi ianya berunsur subhah apabila kita tidak pasti status halal dan haram makanan tersebut. Seeloknya elakkanlah membeli barangan makanan yang berunsur syubhah.

Contoh lain yang lebih jelasnya , satu situasi di mana kita sedang menikmati makan di kedai mamak or org melayu, tiba2 di meja bersebelahan kita ada orang bukan islam p makan tang situ jugak. Tidakkan ia dikatakan syubhah apabila perkongsian sudu,pinggan dan sebagainya dengan orang bukan Islam walaupun bukan di dalam satu pinggan,tapi adakah pinggan,mangkuk serta peralatan2 lain dibasuh dengan sempurna?
Banyak kalau ditanya tok2 guru,mereka tidak suka makan di luar dan lebih gemar makan di rumah sendiri. Kenapa agaknya? Untuk menjaga HATI. ya HATI mereka dari dicemari makanan sebegini. HATI dimana tempat ada nur,hidayah ALLAH. Hal2 sebegini apabila tidak dititikberatkan akan memberi kesan kepada keimanan kita,iman makin goyah. kenapa? tepuk dada tanya HATI.

Situasi lainnya kita boleh kata, kalau kita nak beli burger dekat garai burger,dan asalnya kita tahu yang penjual burger itu tidak cukup solat fardhunya 5 kali sehari.Adakah kita masih nak beli makanan di situ? Pernah baca kisah orang yang membuat nazar pada zaman Rasululullah s.a.w mahu meminum air kencing anjing hitam. Lalu disuruhnya lelaki itu, meminum air hujan dari bumbung rumah orang yang tidak cukup solat fardunya. Air hujan dari bumbung individu yang tidak solat diibaratkan seperti air kencing anjing hitam. Justeru,jika hendak memilih makanan seeloknya pilihnya makanan yang dimasak oleh orang2 soleh,orang bertakwa,dan  lebih elok lagi kita masak sendiri. Kenapa?Kerana makanan dari rumah itu ada barakahnya apabila, kita berselawat keatas Nabi s.a.w ketika mahu membasuh sayur2an,beras, dan sebagainya. Sebuah hadith berkaitan ini, Rasulullah s.a.w pernah bersabda :


"Janganlah engkau makan melainkan makanan orang yang bertakwa dan jangan pula makan makananmu itu melainkan yang membawa kepada takwa.(Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi)



Makanan orang yang bertakwa itu adalah makanan berkat yang dikatakan. Sebelum makan,selidik siapa tukang masaknya,dari mana sumber itu datang. Para ulama mereka sangat menjaga pemakanan sebab kalau hati sudah gelap,bagaimana nur cahaya ilmu itu mahu masuk ke dada? 

Allah swt memandang hanya HATI hambanya. Hati ialah tempat jatuhnya pandangan Allah swt, kerana hati adalah anggota yang Allah cipta untuk mengenalNYA. Kerana ALLAH itu zatnya tidak dapat dilihat secara mata kasarnya,tetapi hanya boleh dirasai oleh hati. Satu riwayat dari Abu Hurairah, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : "Bahawasanya ALLAH swt tidak memandangnya kepada rupa paras kamu,demikian amalan kamu ,tetapi ALLAH memandang hati kamu." 






"Hanya dengan mengingati ALLAH hati hati akan menjadi tenang"





No comments:

Post a Comment